Fakt z Wiki
Olej silnikowy ? czynnik smarujący w silnikach spalinowych. Podstawowymi składnikami olei silnikowych są frakcje destylacji ropy naftowej wrzące w temperaturze 350-500 °C lub syntetyczne ich odpowiedniki.
Oleje silnikowe posiadają szereg dodatków polepszających ich właściwości:
dodatki przeciwkorozyjne ? w celu zmniejszenia korozyjnego wpływu oleju na elementy silnika
dodatki przeciwutleniające ? w celu spowolnienia procesu starzenia się oleju
dodatki obniżające temperaturę krzepnięcia
dodatki powiększające smarność
dodatki obniżające temperaturę pienienia się oleju
dodatki dyspersyjne utrzymujące zanieczyszczenia w jednorodnej zawiesinie
Podstawowym kryterium doboru oleju do silnika jest strefa klimatyczna w jakiej będzie pracować samochód.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy
Klasyfikacje olejów
Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.
Można wyróżnić następujące klasyfikacje:
Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych
Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)
Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
klasyfikacja według ACEA ? klasyfikacja europejska
klasyfikacja według API ? cywilna klasyfikacja amerykańska
klasyfikacja według ILSAC ? klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford, Japanese Automotive Standards Organization (JASO) itp.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy
O rodzajach i bazach olejów
Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute ? API) wprowadził podział baz, z jakich produkowane są oleje, na 5 grup:
Grupa I ? produkty destylacji ropy naftowej (obecnie już praktycznie nie stosowane poza specjalnymi olejami dla starych silników);
Grupa II ? destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu (czasami wyróżnia się Grupę II+ oznaczającą produkty z grupy II o podwyższonej jakości);
Grupa III ? destylaty ropy naftowej poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu na czele z kilkakrotnym krakingiem w obecności wodoru (czasami wyróżnia się Grupę III+ oznaczającą produkty z grupy III o podwyższonej jakości);
Grupa IV ? krótkołańcuchowce poliolefiny (ang. polyalphaolefins ? PAO) otrzymywane drogą syntezy chemicznej;
Grupa V ? pozostałe bazy olejowe otrzymywane drogą syntezy chemicznej; najczęściej stosowane są oleje poliestrowe (ang. polyoester ? POE).
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi.
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju ? zazwyczaj jest to 25% lub 30%; oznacza to, że jest możliwa sytuacja, że olej zawierający w swej bazie 74% grupy II i 26% grupy III w jednym kraju zostanie zaliczony do półsyntetycznych (min. 25%), a w innych do mineralnych (min. 30%).
Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. W niektórych krajach (Niemcy i Japonia) oleje syntetyczne mogą zawierać tylko bazy z grup IV i V z ograniczoną ilością bazy grupy III (do 20%), a oleje zawierające bazy grupy III w większej ilości muszą być nazywane olejami w technologii syntetycznej (lub podobnie). W innych krajach natomiast wszystko zależy od polityki konkretnego producenta, jak będzie nazywał swoje produkty (tzn. czy będzie rozróżniał oleje z bazami grupy III od tych z bazami grupy IV i V). Oleje zawierające same bazy grupy IV albo V są dostępne tylko do celów specjalnych. Zazwyczaj stosuje się mieszaniny z przewagą jednej lub drugiej grupy (grupa IV jest trwalsza, a grupa V lepiej rozpuszcza dodatki).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy