Niebawem obowiązkowe e-kartoteki
W 2017 roku w życie wchodzą przepisy zobowiązujące placówki medyczne do zaopatrzenia się w system e-dokumentacji medycznej. To spora modernizacja, jeżeli chodzi o kwestie komputeryzacji służby zdrowia. Nowe systemy będą musiały spełniać wszelkie normy zawarte w ustawie. E-kartoteki pacjentów będą przechowywane w bazie danych dostępnej z internetu.
Na całym rozwiązaniu skorzystają oczywiście pacjenci, których dokumenty będą dostępne w bazie danych, nie będą musieli oni się przejmować przenoszeniem kartotek do innych placówek, ani przechowywać ich w domach. Ustawa wchodzi w życie 1 sierpnia 2017, przynajmniej wg. najnowszych danych. Raczej nie będzie już przesuwana (na początku planowano wprowadzić ją w życie z dniem 1 sierpnia 2014).
E-pacjent: Wikipedia
e-pacjent ? osoba korzystająca ze świadczeń opieki zdrowotnej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ang. Information Communication Technology) niezależnie od tego czy jest zdrowa czy chora1. Tradycyjna, występująca na wszystkich poziomach (mikro, mezo, makro), relacja pacjent-lekarz została rozszerzona o technologię przybierając na poziomie mikro postać lekarz-technika biomedyczna-pacjent2. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) usprawniają dziś biznesowo-administracyjny aspekt funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej, ale także wspomagają pracę personelu medycznego, wpływając przez to na jakość opieki zdrowotnej, a tym samym i satysfakcję pacjentów. Są zdolne do przetwarzania ogromnych ilości danych, umożliwiają konsultacje medyczne bez konieczności przemieszczania się pacjenta i lekarza. Znaczenie ICT potwierdza raport The Case for e-Health3. Według niego:
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/E-pacjent
Modernizacja działania dokumentacji medycznych
Kwestia elektronicznej dokumentacji medycznej w Polsce jest w trakcie wdrażania, przepisy niebawem wchodzą w życie, więc jeżeli jakaś placówka medyczna nie jest zaopatrzona w odpowiednie oprogramowanie, to powinna się pospieszyć. Ogólnym wymogiem dla placówek medycznych będzie posiadanie odpowiedniego oprogramowania, które musi funkcjonować w odpowiedni sposób, aby zapewnić dobre i sprawne działanie całej przychodni czy tez szpitala.
Taka przesiadka z dokumentacji wyłącznie papierowej na łączona, czyli elektroniczną z możliwością druku to nie lada przedsięwzięcie dla dyrektorów takich placówek. Pracownicy będą musieli zostać przeszkoleni, a oprogramowanie również kosztuje.